hero

Binnenstedelijke (her)ontwikkeling Almere

Nieuws/22 September 2022

RoosRos ontwerpt grootschalig woningbouwproject met 937 woningen voor sociaal segment, starters en middensegment; een project van wilskracht en lange adem.

Almere is één van snelst groeiende steden van Nederland. Dat betekent dat de stad kampt met een zelfs voor Nederlandse begrippen bovengemiddelde woningnood. Daarom zijn wij trots dat wij als RoosRos een ontwerp hebben gemaakt voor een binnenstedelijke ontwikkeling dat maar liefst 937 hoogwaardige appartementen aan de Almeerse woningvoorraad gaat toevoegen, waarvan 90 procent voor sociaal, starters en middensegment huur.

Eén project, twee werelden

Daan Font Freide is namens RoosRos de projectarchitect. Hij vertelt: “Aan de rand van het zakelijke centrum van Almere, op steenworp afstand van het Centraal Station, ingeklemd tussen een woonwijk en het zakencentrum, wordt dit grootschalige woningbouwproject ontwikkeld. Het bestaat uit drie slanke bouwvolumes, waarin we zowel visueel als conceptueel onderscheid maken tussen onderbouw en bovenbouw. De onderbouw is een beige wereld, de hoogbouw een groene. De onderbouw – ontworpen als landschap – draait om riante terrassen, de toepassing van groen en grote balkons. Daar bovenop staan de groene hoogbouw torens, die variëren van 50 tot en met 109 meter hoog.”

 

Aansluiting bestaande omgeving

Wat dit project zowel interessant als uitdagend maakte is dat het plangebied ingesloten ligt tussen het spoor en de Spoordreef, één van de verkeersaorta’s van Almere, en de Wisselweg, een randweg rond een woonwijk. Ook loopt er  een openbaar fietspad tussendoor dat die beide werelden met elkaar verbindt. Door de tweedeling tussen onderbouw en bovenbouw zorgt het ontwerp van Font Freide voor aansluiting op de bestaande gebouwde omgeving. De onderbouw sluit qua schaal en hoogte aan op de schaal van de aangrenzende woonwijk in de directe omgeving en zorgt voor menselijke maat op maaiveldniveau. De groene hoogbouw maakt verbinding met de grootstedelijke kantoorvolumes aan de Spoordreef. Tussen de beige en de groene wereld zit een daklandschap, verbonden met een spiegelbrug. Bewoners kunnen gebruik maken van gemeenschappelijke faciliteiten, zoals een gemeenschappelijke woonkamer en sportvoorzieningen. Het fietspad loopt onder de brug en Spoordreef door en verbindt de twee wijken, waarbij de spiegelbrug dienstdoet als een soort hedendaagse stadspoort. In samenwerking met Delva is een alomvattend landschapsontwerp gemaakt. Zo wordt bijvoorbeeld op de entree van de parkeergarage een klein stadsbos gerealiseerd, deze werkt als ‘steen in de vijver’ voor het landschapsontwerp van het hele plangebied.

 

Deelmobiliteit centraal

RoosRos bedacht een commerciële plint over de gehele begane grond, gecombineerd met fietsenstallingen, sportfaciliteiten en een tweelaagse ondergrondse parkeergarage waarin deelmobiliteit een belangrijk aandeel heeft. Enerzijds omdat dit een hedendaagse mobiliteitsoplossing is voor de bewoners, anderzijds omdat het project dicht bij het treinstation ligt. Treinreizigers kunnen hun reis dus met de deelauto vervolgen.

 

Kantoren en sportcentrum in De Beurs 2.0

In het ensemble van gebouwen stond het vroegere gebouw De Beurs. Dit gebouw is in 2021 gesloopt, maar een voorwaarde voor de ontwikkeling was dat er een volume in de geest van De Beurs terug werd gebouwd als kantoren. Font Freide en zijn team hebben een nieuw gebouw ontworpen, dat volledig voldoet aan alle moderne eisen maar qua verschijningsvorm herinnert aan de oorspronkelijke Beurs. In dit nieuwe gebouw komen kantoren en een sportcentrum.

 

Veel belangen, lange adem

Of het complex daadwerkelijk gerealiseerd zou worden is lang spannend gebleven. Erwin Bes, samen met Margaretha de Jongh namens RoosRos projectmanager op dit project, vertelt: “Het betreft een complex en uitdagend project, waarbij op een klein kavel relatief veel vierkante meters gerealiseerd moesten worden en dat ook nog binnenstedelijk ingeklemd ligt tussen en doorkruist wordt door verschillende verkeersaders (trein, auto en fiets). Dat betekent een continu spanningsveld tussen wat de opdrachtgever wil en wat de gemeente wil en eist. We zijn 4,5 jaar bezig geweest om al die belangen te matchen. Al die tijd moesten we alle stakeholders, zowel intern als extern, betrokken zien te houden. Daarom ben ik heel trots dat we nu de bouwvergunning zo goed als rond hebben.” Ook architect Daan Font Freide is blij dat de realisatie van het project dichtbij lijkt. “Ik ben trots op hoe we het met zijn allen volgehouden hebben, met – al zeg ik het zelf – een prachtig resultaat. En het geeft me een heel goed gevoel om 937 woningen toe te voegen in een land waar het tekort aan woningen zo groot is!”