hero

Bauhaus 100 jaar

Verhalen/05 August 2019

De legendarische kunst- en ontwerpschool Bauhaus vond 100 jaar geleden zijn oorsprong in Weimar en later in Dessau. Deze school bestond slechts veertien jaar tot hij onder druk van de nazi's in 1933 werd gesloten. Opgericht door Walter Gropius werd het een wereldwijd begrip met beroemde kunstenaars en architecten, zoals onder andere Paul Klee, Marcel Breuer en Ludwig Mies van der Rohe. Zelfs een eeuw later is het 'Bauhaus' nog ongekend populair en van invloed op de huidige kunst- en cultuurwereld.

In hoeverre hebben de revolutionaire opvattingen van 100 jaar geleden invloed gehad op de ontwerpen van RoosRos Architecten?

Oprichter van RoosRos Architecten, Mart Ros, vertelt: “Heel veel mensen denken bij het woord Bauhaus vooral aan de bekende witte gebouwen met platte daken, slanke, dunne stalen kozijnen en ramen. Terecht, maar het Bauhaus had veel meer betekenis. De studie aan het Bauhaus  was vooral gericht op systematische ontwerpmethoden, waarbij het ontwerpen met elementaire vormen en kleuren nooit een vooropgezet doel was. In de twintiger jaren van de vorige eeuw heeft men ontdekt dat het niet alleen ging om de uiterlijke vorm van een gebouw of product, maar dat stap voor stap gezocht moest worden naar de meest passende vormgeving van alle facetten van een ontwerp. Eigenlijk hebben wij bij RoosRos niet anders gedaan.

Als je heel primair gaat nadenken over hoe je een goed gebouw kunt maken, dan kom je al heel snel uit op de elementaire vormen waar de Bauhaus ontwerpers ook op uitgekomen zijn. Ogenschijnlijk heel nuchter, schijnbaar eenvoudig, zonder toeters en bellen, met beide benen op de grond. Experimenten, analyse, onderzoek en vernieuwing staan hoog in het vaandel.

Zelf ben ik zeker beïnvloed en geïnspireerd door ontwerpen uit de Bauhaus periode, maar de onderliggende gedachten, de filosofie van Bauhaus zit denk ik in mijn genen. Bewust zijn dat het anders kan dan het altijd geweest is. Bewust kijken naar je omgeving.”

Woning Klaaswaal. Dit project in een oude schuur aan een dijk in Klaaswaal is strak en minimalistisch vormgegeven. Fotograaf: Jeroen Musch

Sanibell is één van de projecten die Mart Ros erg aanspreekt en die in lijn liggen met De Stijl van Bauhaus net als een aantal privéwoningen.

Het recent opgeleverde project Koedood heeft ook verwijzingen naar Bauhaus. Door de voorliefde van zowel architect als opdrachtgever voor het werk van Mies van der Rohe is het motto ‘Less is more’ goed te zien in de uiteindelijke uitwerking van het ontwerp. De functie staat centraal en de vorm volgt (form follows fuction), waarbij abstractie en een minimaal kleurenpalet doorgevoerd zijn.

Ros: “Nog steeds is de indirecte invloed van Bauhaus te ontdekken. Kijk eens naar IKEA. Dat is eigenlijk een gepopulariseerde versie van Bauhaus. Ze hebben producten die zo knap ontworpen zijn dat ze niet alleen voor een breed publiek aantrekkelijk zijn, maar ook betaalbaar omdat ze goedkoop te fabriceren zijn en door de gebruikers zelf eenvoudig te monteren en zo compact verpakt zijn dat ze efficient getransporteerd kunnen worden.”

Beeld header: Woning Klaaswaal - ontwerp RoosRos Architecten
Beeld één: Bauhaus, Walter Gropius, Dessau, 1926, Bauhaus100.com
Beeld twee: Villa Mijnsheerenland - ontwerp RoosRos Architecten
Beeld drie: Koedood Dieselservice B.V.