hero

Verlangen naar verandering_Gen Z

Nieuws/28 May 2024

Verlangen naar verandering… Op 27 mei organiseerde onze RoosRos-Academie een interessante lunchlezing met keynote spreker Dr. Jos Ahlers. Jos nam ons mee in de wereld van de vier generaties die momenteel aan het werk zijn, met een speciale focus op Generatie Z.

Jos Ahlers vertelde ons van alles over Generatie Z, geboren tussen 1996 en 2012. Deze jonge, gedigitaliseerde generatie stroomt nu de werkvloer op. Ze zijn opgegroeid in een online wereld en zijn vooral loyaal aan hun netwerken, vrienden en familie. Autoriteit is niet hun ding en ze wisselen makkelijk van werkgever. Hoe kijken ze aan tegen babyboomers of generatie X-ers of Y-ers? Waar hebben ze behoefte aan en wat kunnen we van elkaar leren?

Met een grondige onderbouwing – na zorgvuldig onderzoek – gaf  Jos ons inzicht in wie deze jonge werknemers zijn, wat ze verwachten van zichzelf, hun werkgevers en de wereld. Hoe verhouden ze zich tot oudere generaties zoals Babyboomers, generatie X en generatie Y? En wat maakt dat ze betrokken blijven of afhaken?

Hoe ervaarden onze collega’s de lezing?

Onze kersverse collega Gen_Z-er Miriam Kreysel: “Spannend om te zien waar het gedrag van generaties vandaan komt"

Mark Boschman: “Een verhaal van herkenning en lekker generaliserend. Ook dit geeft weer verdieping aan onze hechte samenwerking binnen RoosRos.”

Willemijn Snoep: “Een eye-opener!”

Hubert Duijster: “Ik vond het heel interessant! Vooral hoe de ervaringen van generatie X relateren tot de psychische problemen van generatie Z.”

Matthijs van den Berg: “Bewustwording is essentieel, en mijn voornaamste vraag of uitdaging als manager is: wat kunnen de verschillende generaties van elkaar leren, en hoe kunnen we daaraan bijdragen? Het gaat er ook om elkaar verder te helpen. Staan we primair voldoende stil bij de nieuwe generatie?”

Jaap Orgers: “Goed om de verschillen tussen generaties te begrijpen. Hoe denkt generatie Z over samenleving en werk? Opgegroeid in een digitaal tijdperk, verlangen zij naar authenticiteit en transparantie. Zelf ben ik generatie X en sinds gisteren ook in het vakje een curling-ouder geplaatst (ouders die proberen alle obstakels voor hun kinderen weg te nemen). Goed om te beseffen dat er generatie verschillen zijn en belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan en te blijven.”

Over Jos Ahlers
Dr. Jos Ahlers (1963) begon zijn carrière aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn promotie in de psychologie, stapte hij over naar het bedrijfsleven. Als strateeg heeft hij talloze bedrijven en instellingen geadviseerd op het gebied van positionering en communicatie. Sinds 2009 richt hij zich op generaties en schreef hij, samen met René C.W. Boender, drie boeken hierover. Het meest recente boek is ‘Gen Z; Verlangen naar verandering’ uit november 2019. In 2020 startte hij samen met twee compagnons het communicatiebureau YOUR Creative Business Company.

We willen Jos Ahlers bedanken voor zijn inspirerende presentatie en alle gasten en collega’s voor hun aanwezigheid. Het was een waardevolle en leerzame sessie met een heerlijke lunch.