hero

Iedere dag Nationale Buitenspeeldag

Verhalen/08 June 2022

Vandaag is het Nationale Buitenspeeldag. Een goede zaak, omdat het belang van lekker buitenspelen voor kinderen niet onderschat kan worden. Ieder jaar ontwerpen wij bij RoosRos zo’n tien basisscholen, middelbare scholen en kindcentra, dus wij kennen als geen ander het belang van een goed ontworpen en uitgevoerde buitenruimte voor kinderen. We vertellen je er in dit stuk graag meer over.

Gezond en toekomstgericht
Volgend op onze missie en visie moet een schoolplein bij ons altijd aan twee primaire eisen voldoen: gezond en toekomstgericht. Gezond passen we onder andere toe door kinderen de ruimte te geven om vrij en veilig te spelen, naast veel groen, het gebruik van natuurlijke materialen en de mogelijkheid om buiten les te krijgen. Toekomstgericht zit hem in het integreren van natuur in de educatie. Wat betekent buitenruimte voor mensen? Hoe werken de seizoenen? Hoe werkt de natuur? Maar toekomstgericht zit hem ook in het gebruik van circulaire materialen en het aanpasbaar maken van gebouwen en buitenruimtes. Twee recente projecten zijn kindcentra in Lichtenvoorde en Wouw.

Speel- en ontdekgebied
Een project waar wij erg trots op zijn is KC De Stappen in het Brabantse Wouw. Dit kindcentrum werkt met een zogenaamde doorlopende leerlijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Wij vertaalden de onderwijsvisie in een flexibel, prikkelend, open gebouw zonder lokalen. En diezelfde visie pasten wij in de buitenruimte toe, waar onze interieurarchitect Jos Hermans het schoolplein omtoverde tot een gezond en toekomstgericht speel- en ontdekgebied. Jos vertelt: “Na een serie workshops met de toekomstige gebruikers hebben we de buitenruimte ingedeeld in gebieden, die we ieder een ander thema gaven: Vieze Handen (moestuin), Het Kleine Avontuur, Dromenland, Het Grote Avontuur en Zien-Ruiken-Kleuren (bloementuin). Voor iedere zone hebben we vervolgens een eigen speel/leer concept met bijpassende inrichting bepaald, gebruikmakend van de bestaande bomen en hagen. Het gebouw staat bij een park met oude bomen, wat geweldig was om mee te werken.”

Duurzaam en klimaatadaptief
In het gehele speelgebied zijn we duurzaam, klimaatadaptief te werk gegaan. We gebruiken alleen gras of ander groen als ondergrond. En Achterhoeks padvast, een halfverharding waarin regenwater probleemloos infiltreert. Er ontstaan dus geen plassen of blubberige zones, behalve in Het Grote Avontuur. Jos Hermans: “Daar ontwierpen we een wadi: een laaggelegen greppel waar overmatig regenwater wordt opgevangen. Door een houten bruggetje erover ontstaan zo legio educatieve toepassingen.”

Ook in de andere zones vullen spelen en leren elkaar aan. Zo creëerden we buitenlesplekken voor les in de buitenlucht. Er is een moestuin en er staan fruitboompjes die de kinderen zelf onderhouden (de geoogste producten verwerken ze bovendien in eigen keuken tot gerechten). En we bedachten allerlei tactiele speelsituaties waarin kinderen natuurlijke materialen en texturen ervaren.

Ook hebben we rekening gehouden met de omgeving. Zo hebben we een zachte, groene ondergrond toegepast, omzoomd met opgaand groen als akoestische buffer. In een van de gebieden hebben we een lager gelegen amfitheater bedacht, zodat de zittende kinderen omgeven zijn met een natuurlijke geluidwering. Het schoolplein van KC De Stappen is dit voorjaar opgeleverd en dagelijks spelen er zo’n 100 kinderen op ongedwongen wijze met elkaar en met de natuur. Daar zijn wij trots op!

Meer weten over KC De Stappen, of onze visie op scholen en schoolpleinen? Neem contact op met Jos Hermans, hij vertelt je er graag meer over!