Winst VO Steenwijkerland
Nieuws/30 October 2025“Het karakter van VO Steenwijkerland past uitstekend bij het DNA van RoosRos.” De nieuwe unilocatie voor het voortgezet onderwijs in Steenwijkerland vraagt om een ontwerp dat de identiteit van de regio weerspiegelt én toekomstgericht onderwijs faciliteert. Een inspirerende opgave waarin we onze visie op onderwijs, ontmoeting en omgeving hebben kunnen samenbrengen in een krachtig ontwerp.
Weerribben als ordenend principe
 De omgeving van Steenwijkerland, met de karakteristieke structuur van de Weerribben, vormde het uitgangspunt voor ons ontwerp. De verblijfsruimtes worden door  verkeersruimtes met mooie zichtlijnen ontsloten, geïnspireerd op de structuur van uitgeveende trekgaten en onvergraven legakkers. Het repeterende stramien van het bestaande gebouw wordt doorgezet in de nieuwbouw. Zo ontstaat een school die niet alleen functioneel is, maar ook een vanzelfsprekend onderdeel van zijn context.
Het forum als ontmoetingsplek
 Centraal in het ontwerp staat het forum: een open, lichte ruimte die fungeert als ontmoetingsplek voor leerlingen, docenten en bezoekers. Rondom dit hart van de school ontvouwt zich een compacte en logische routing. Deze opzet stimuleert ontmoeting, samenwerking en geborgenheid; waarden die passen bij de visie van VO Steenwijkerland.
Steenwijk als inspiratie
 Architecten Henk de Gelder en Mathijs Tabbers: “De leeromgeving is ontworpen vanuit het perspectief van een leerling. Wat maakt een schooldag prettig, inspirerend en effectief? Door te denken vanuit beleving en gebruik, hebben we een omgeving gecreëerd die uitnodigt tot leren, ontdekken en groeien. Licht, zichtlijnen en materiaalgebruik dragen bij aan een sfeer waarin leerlingen zich thuis voelen en tot bloei komen.”
“Het karakter van VO Steenwijkerland past uitstekend bij het DNA van RoosRos”
Bertold van Burg: “We kijken ernaar uit om dit ontwerp – na de gewonnen architectenselectie – samen met de opdrachtgever verder uit te werken tot een schoolgebouw waar heel Steenwijk trots op kan zijn.”