hero

Samen het verschil

Nieuws/05 November 2025

Het vernieuwde VSO Drechtster College in Dordrecht is officieel geopend. De school biedt een eigentijdse en uitnodigende leeromgeving voor jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs. “Een plek waar jongeren hun talenten kunnen ontdekken en met vertrouwen kunnen groeien”.

Het Drechtster College biedt ruimte aan 180 leerlingen van 12 tot 20 jaar. Zij volgen hier VMBO-onderwijs en een Arbeid Gerichte Leerweg (AGL).

Compact en helder
Het gebouw is compact en ingetogen vormgegeven, met een duidelijke structuur en functionele indeling. Geen traditionele lokalen, maar vier grote leefwerelden, professionele praktijkruimtes en een prikkelarme gymzaal. In deze omgeving leren leerlingen samenwerken, ontspannen en ontdekken wat bij hen past — van praktische vaardigheden in ‘Het Bedrijf’ tot creatieve en sociale activiteiten, ondersteund door een solide theoretische basis.

Ruimtelijk en licht
Het centrale atrium vormt een ruimtelijke en lichte entree en is het kloppend hart van de school. Rondom dit atrium bevinden zich ondersteunende ruimtes met grote vensters, die zorgen voor een dynamisch karakter. Aan de voorzijde van het gebouw ligt ‘Het Bedrijf’, een prominent onderdeel van het onderwijsprogramma. Hier kunnen leerlingen arbeidsgericht leren, variërend van houtbewerking, logistieke handelingen doen en het repareren van fietsen tot het leren koken en het ontwikkelen van horecavaardigheden. Verzorgende en facilitaire vaardigheden worden aangeboden in één grote praktijkruimte, waar leerlingen in een realistische setting kunnen oefenen. Het fablab prikkelt daarnaast de creatieve en onderzoekende leerlingen om nieuwe ideeën te ontwikkelen en met technologie aan de slag te gaan.

Vier leefwerelden
Het uitgangspunt van het ontwerp is een gebouw zonder traditionele klaslokalen. In plaats daarvan zijn er vier leefwerelden: compacte eenheden van vier lokalen rondom een leerplein, verbonden met brede schuifdeuren. Dit biedt een veilige, vertrouwde plek voor elke leerling, afgestemd op hun specifieke behoeften. De rustigere leefwerelden zijn juist gesitueerd aan de groene zijde van het terrein. Elke leefwereld heeft een eigen entree en buitenruimte, grenzend aan de parkzone of dakterras

Rust versus dynamiek
Mark Boschman, architect-partner bij RoosRos, licht toe: “Bij het ontwerp van het Drechtster College hebben wij veel aandacht besteed aan een goede ruimtelijke invulling. Rust versus dynamiek, ruimtelijkheid versus compactheid. Het gebouw biedt balans. We wilden een omgeving creëren die prikkelarm is, maar toch uitnodigt tot ontdekken en leren. Een thuis voor de leerling en een fijne werkplek voor docenten en medewerkers.”

Een waardevolle leeromgeving
De officiële opening van het vernieuwde Drechtster College werd feestelijk gevierd. Wethouder Wim van der Kruijff en schooldirecteur Arno Freijer knipten samen het lint door, waarmee de school symbolisch werd geopend. Namens de Raad van Bestuur van Yulius sprak Els van Bezouwen over de waarde van deze nieuwe leeromgeving: een plek waar jongeren hun talenten kunnen ontdekken en met vertrouwen kunnen groeien.

Vol trots
De school staat midden in de wijk en is ontworpen als een open, lichte en groene plek waar ruimte is voor leren, werken en ontmoeten. De wethouder benadrukte het belang van deze moderne voorziening voor de buurt. Leerlingen gaven rondleidingen aan de aanwezigen en vertelden vol trots over hun nieuwe school.

RoosRos Architecten is in opdracht van VORM ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de woningen die direct bij de school gerealiseerd gaan worden. Hiermee ontstaat een fraai samenhangend ensemble van gebouwen.

Fotografie: Lucas van der Wee

Betrokken partijen:
Stichting Yulius Onderwijs, Vintis, IMD Raadgevende Ingenieurs, Buro Lubbers, Peutz, ZRi, nul25, GlobalFacilities Project & Huisvesting, Capelse Streekbouw, FLOHW